SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ JAKO NÁSTROJ UDRŽITELNOSTI POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Abstrakt
Available offer of social services within optimal budget there is a challenge
facing society and municipalities nowadays. One possible way is to cooperate with
non-profit sector to share the same goal through social business unit. Social
enterprises are highly differentiated depending on the needs of their target
populations, and their program and financial objectives. They combine
entrepreneurial and direct employer principles to provide business and get resources
without any other support. Social enterprise revenues must cover normal business
operations as well as subsidize social program costs incurred by working with its
target population. The main goal of this paper is to present recent trends and models
of social business units suitable for social services providing. The case study is
presented as a practical picture of model using in contrast with student knowledge
about social entrepreneurship according small survey. Finally paper highlights that
social enterprise programs uses modified private-sector business tools and puts
viability at the forefront as the means to achieve social impact.
Stahování
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).