AKTIVNĚ ŘÍZENÉ VZDUCHOVĚ ODPRUŽENÉ SEDADLO ŘIDIČE – OD LABORATOŘE K POLYGONU TATRA
Klíčová slova:
Sedadlo řidiče, aktivní vibroizolační systém, pneumatická pružina, jízdní zkouškyAbstrakt
Při jízdě po nerovných vozovkách nebo polním a lesním terénem v mnoha případech již pro účinnou ochranu řidiče před působením zdraví škodlivých vibrací nestačí pouhé pasivní odpružení podvozku vozidla a sedadla řidiče. Výrazného snížení vibrací 6působících na řidiče bylo dosaženo pomocí nově vyvinutého aktivního zpětnovazebního řídicího systému sedadla řidiče. V článku jsou diskutovány přenosové vlastnosti běžného pasivně odpruženého sedadla a vyvíjeného aktivně odpruženého sedadla, dosažené na počátku jeho vývoje. Ve stručnosti je popsán řídicí systém aktivního sedadla. Uvedeny jsou výsledky laboratorních testů zvoleného pasivního a vyvinutého aktivně odpruženého sedadla s figurínou se dvěma stupni volnosti. Výsledky jízdních testů obou koncepcí odpružených sedadel s řidičem ukazují na aktivní spolupůsobení řidiče, nezávisle na typu odpruženého sedadla.
Stažení
Reference
2001. Technische Universität Berlin.
[2] KUPKA, L.: Active Vibration Isolation System of Driver Seat. [Dissertation thesis.]
Liberec, 2008. Technická univerzita v Liberci. Fakulta mechatroniky, informatiky a
mezioborových studií.
[3] KUPKA, L., JANEČEK, B., ŠKLÍBA, J.: Laboratory Verification of the Active Vibration
Isolation of the Driver Seat. Recent Advances in Mechatronics. Berlin – Heidelberg –
New York: Springer, 2007, p. 453 – 457, ISBN 978-3-540-73955-5.
[4] KUPKA, L., ŠKLÍBA, J., JANEČEK, B., APETAUR, M., KOZDERKA, J. Experimental
Research of the Active Vibration Isolation System of the Driver Seat. In: Proceedings of
National Conference Engineering Mechanics Svratka 2006. Prague: ITAM AV ČR, 2006.
ISBN 80-86246-27-2.
[5] STEJSKAL, P.: Driver Seat – Line 4: Driving Test, Results Analysis. [Evaluation
report no. ZA07/034]. Pardubice: AK-Mechanika, 2007.
[6] APETAUR, M.: Properties of Non-linear Two-force Elements Used in Vehicle Dynamic
Systems under Stationary Stochastic Excitation. Vehicle System Dynamics, Vol. 13, Nr. 5,
1984, ISSN 0042-3114.
[7] APETAUR, M.: Modified Second Order Linearization Procedure. Vehicle System
Dynamics, Vol. 17, Nr. 5, 1988, ISSN 0042-3114.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2020 Milan Apetaur##common.commaListSeparator##Jaroslav Buchta##common.commaListSeparator##Bedřich Janeček##common.commaListSeparator##Libor Kupka##common.commaListSeparator##Jan Šklíba
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .