MODELOVÁNÍ DEGRADAČNÍCH PROCESŮ MECHANICKÝCH SYSTÉMŮ

Autoři

  • Jiří Stodola

Klíčová slova:

diskriminační analýza, opotřebení, tribodiagnostika, kvalitativní a kvantitativní parametr

Abstrakt

Mechanické systémy (spalovací motory, převodovky, aj.) se skládají z mnoha třecíchdvojic a jejich povrchy, které jsou ve vzájemném kontaktu produkují částice aúlomky opotřebení. Úkolem je studovat počet, morfologii, tvar, velikost, barvu,materiálové složení a další charakteristiky, které mohou spolehlivě vyjádřit procestření, opotřebení a mazání během provozu systému. Rozhodujícím faktorem jeprodukce charakteristických částic, které zcela jednoznačně vyjadřují režimopotřebení systému. Dynamika opotřebení může být zcela jednoznačně definována avyhodnocena pomocí intenzity tvorby, materiálového složení, distribuce, velikosti,morfologie a dalších charakteristik částic opotřeben.Příspěvek se zabývá možnostmiaplikovat matematické metody k vyhodnocení výsledků tribodiagnostiky vozidlovýchspalovacích motorů.Řešení je založeno na dvou metodách, a to na: vyhodnocenítrendů v časových řadách a diskriminační analýze, která umožňuje popsat jedenkvalitativní parametr (skutečný technický stav) pomocí několika kvantitativníchparametrů (výsledků diagnostiky). Výsledky modelu byly verifikovány s využitímstatisticky významných dat spalovacích motorů TATRA T-3-930, které Českárepublika vyrábí a používá v několika typech automobilů.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

[1] ANDERSON, P.D., LUCAS, M.: Machine and Lubricant condition Monitoring for
Extended Equipment Lifetimes and Predictive Maintenance. Specter Incorporated,
Littleton, Massachusetts, USA, 1997.
[2] ČORŇÁK, Š. Prediction of the brake fluids quality and the vehicle safety. In: Transport
Means 2010 Proceedings of the 14h International Conference. Kaunas: Kaunas
University of Technology, 2010, pp. 131 – 136. ISSN 1822-296X.
[3] ČORŇÁK, Š. Selected problems of drivers microclimate. In: Transport Means 2009 –
Proceedings of the 13th International Conference. Kaunas: Kaunas University of
Technology, 2009, pp. 124 – 127. ISSN 1822-296X.
[4] ČORŇÁK, Š.: Assessments of diagnostics devices used for brake fluids boiling point
measurement. In: The Monograph of Faculty of Technical Sciences MACHINE
DESIGN, on the occasion of the 47th anniversary of the faculty of technical sciences
(1960-2007), Serbia, Novi Sad 2007, č. 1, str. 375-376, ISBN 978-86-7892-038-7.
[5] HRUBY,V.-KADLEC,J.-STODOLA,J.: Hydrogen Plasma Diffusion Treatment of
Layers Prepared by Plasma Nitridation. The 26-th IEEE International Conference on
Plasma Science. Monterey CA, U.S.A., (1999).
[6] JONES, W.R. and LOEWENTAL, S.H.: „Ferrographic Analysis of Wear Debris from
Full-Scale Bearing Fatigue Tests“ NASA Technical Paper 1511, NASA, Washington
DC (1979).
[7] LAUNER, L.R. - SAIBEL, A.E.: „Analysis of Ferrographic Engine Wear Data Using
Quality Control Techniques“. Lubrication Engineering, 43, 9 pp 749-751 (1987).
[8] PEŠLOVÁ, F. – STODOLA, J.: Degradation of Material Properties on Vehicle
Friction Bearings. Conference “Materials and Technology in Production of Specialised
Machinery”. Brno, 1999, pp. 54 – 60.
[9] ROYLANCE, J.B. - POCOCK, G.: Wear Studies through Particle Size Distribution I:
Application of the Weibull Distribution to Ferrography. Wear, 90, pp 113-136 (1983).
[10] SEIFERT, W.W. - WESTCOTT, C.V.: „A Method for the Study of Wear. Particles in
Lubricating Oil“. Wear, 21, pp 27-42 (1972).
[11] STODOLA, J.: Possibilities of Identification of Technical Conditions of Machinery
Groups by Methods of Tribotechnical Diagnostics. ACADEMY o.p.s. Brno, 1999.
[12] STODOLA,J. – STODOLA,P. (2009). Operation Reliability and Diagnostics of
Mechanical Systems. Transactions of FAMENA. Volume 33, No. 1. Zagreb 2009.
ISSN 1333-1124 (pp 47 – 56).
[13] STODOLA, J.: Results of Tribodiagnostic Tests Oil of Vehicle Combustion 39 th
International Petroleum Conference, Bratislava, 1999.
[14] STODOLA,J.: Ferrography Tests and their Evaluation. 12th International Colloquium
Tribology 2000-Plus. Technische Akademie Esslingen. Volume III, pp. 2,163-2,167,
2000.
[15] STODOLA, J.: Tribotechnical Diagnostics of Mechanical Systems. International
Conference TD 2000 – DIAGON 2000. Zlín, Academia Centrum, 2000 pp. 275-279.
[16] STODOLA, J.: Results of Multidimensional Tribodiagnostics Measurement. SAE Fall
Fuels &Lubricants Technical Conference. Baltimore, Maryland, 2000.
[17] STODOLA,J.: Results of Tribodiagnostic Tests of Vehicle Combustion TATRA T3-928
Engines. FISITA World Automotive Congress. Seoul, Korea, (2000).
[18] STODOLA,J.: Tribo-technical Diagnostics of Combustion Engines. XXIII. FISITA
congress. Technical paper Volume II. Torino, Italy, 1990.
[19] STODOLA,J.: Results of Tribodiagnostic Tests of Vehicle Combustion Tatra T3-928
Engines. FISITA World Automotive Congress. Seoul 2000, Korea.
[20] STODOLA,J.: Results of Multidimensional Tribodiagnostic Measurements.
International Fall Fuels &Lubricants Meeting & Exposition. Baltimore, Maryland
U.S.A. 2000, SAE Technical Paper Series 2000-01-2948.
[21] STODOLA,J.: The Results of Ferrography Tests and their Evaluation. Tribotest journal
8- 1. September 2001.(8) 73 ISSN1354-4063 Leaf Coppin, France/England.
[22] STODOLA,J.: Modelling of Combustion Engine Degradation Processes. 2001. Fall
Fuels & Lubricants Meeting. San Antonio, U.S.A., Technical Paper Series 2001.

Stahování

Publikováno

2010-12-30

Jak citovat

Stodola, J. . (2010). MODELOVÁNÍ DEGRADAČNÍCH PROCESŮ MECHANICKÝCH SYSTÉMŮ. Perner’s Contacts, 5(4), 248–264. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1068

Číslo

Sekce

Články

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)