VLIV KONTROLY BRZD NA BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU

Autoři

  • Jiří Porazil
  • Martin Pexa
  • Martin Cindr

Klíčová slova:

nehody, brzdná dráha, bezpečnost silničního provozu

Abstrakt

Bezpečnost silničního provozu je věcí značně komplikovanou, která zahrnuje mnoho aspektů (technický stav vozidel, stav pozemních komunikací, zdravotní a psychický stav řidičů atd.). Jak statistiky ukazují je situace ve světě a tedy i v České republice značně neuspokojivá s vysokými počty nehod, zraněných i usmrcených osob. Mezi významné prvky aktivní bezpečnosti patří zejména délka brzdné dráhy, která se však při pravidelných kontrolách ve stanicích technické kontroly neměří. Kontrolována je souměrnost brzdění a minimální hodnota zbrzdění. V důsledku toho se řidiči nedozví svojí brzdnou dráhu. Příspěvek uvádí možné využití dynamických metod měření, modelování a informačního potenciálu ze snímačů vozidel ke stanovení předpokládané brzdné dráhy. Tím lze potenciálně ovlivnit více jak 30 % vzniklých nehod v silničním provozu a přispět tak ke zvýšení jeho bezpečnosti. Moderní snímací a výpočetní technologie pak mohou umožnit rychlé vyhodnocení bezpečného odstupu a rychlosti na přístrojové desce vozidla.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

(1) BESIP [online]. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011 – 2020
[cit. 2011-11-27]. Dostupné z <www.ibesip.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=4209&sh=414995617>.
(2) DANDONA, R., KUMAR, G. A., AMERATUNGA, S., DANDONA, L.: Road use
pattern and risk factors for non-fatal road traffic injuries among children in urban India.
Injury, 2011, Volume 42, Issue 1, Pages 97-103, ISSN 0020-1383
(3) GARGET, S., CONNELLY, L. B., NGHIEM, S.: Are we there yet? Australian road safety
targets and road traffic crash fatalities. BMC PUBLIC HEALTH, 2011, Volume 11, ISSN
1471-2458
(4) MAHDALOVÁ, I., KŘIVDA, V.: Analýza dopravní nehodovosti na okružních
křižovatkách v České republice. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 1, s. 156 - 169, ISSN
1801-674X.
(5) NAKAHARA, S., ICHIKAWA, M., KIMURA, A.: Population strategies and high-riskindividual
strategies for road safety in Japan, Health Policy, 2011, Volume 100, Issues 2-
3, Pages 247-255, ISSN 0168-8510
(6) PEXA, M., POŠTA, J., PEJŠA, L.: Podpora bezpečné jízdy vozidel. Mezinárodní vědecká
konference Opotřebení, spolehlivost a diagnostika 2008, Brno 2008, str. 161-166. ISBN
978-80-7231-558-1
(7) PORAZIL, J.: Modelování jízdy vozidla z hlediska bezpečnosti provozu, Teze disertační
práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(8) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled nehodovosti na pozemních komunikacích v České
republice za rok 2009, Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia
České republiky, 2010. 60s.
(9) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled o nehodovosti na pozemních komunikacích v České
republice za rok 2010. Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia
České republiky, 2011. 73s.
(10) TSEVEENNAMJIL, B.: Zvýšenie bezpečnosti automobilov a využitie informačných
a komunikačných systémov v cestnej premávke. Perners Contacts, 2009, roč. 4, č. 3,
s. 259 - 265, ISSN 1801-674X.
(11) VOLNER, R.: Systémy pre zvýšenia bezpečnosti vodiča motorového vozidla -
zaznamenávanie oka, pohĺadu v reálnom čase pre monitorovanie ostražitosti vodiča.
Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 3, s. 404 - 415, ISSN 1801-674X.

Stahování

Publikováno

2012-04-30

Jak citovat

Porazil, J. ., Pexa, M. ., & Cindr, M. . (2012). VLIV KONTROLY BRZD NA BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU. Perner’s Contacts, 7(1), 134–141. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1107

Číslo

Sekce

Články