VYUŽITÍ STRUKTURY AETS PRO HODNOCENÍ VLIVU LETECKÝCH EMISÍ A HLUKU

Autoři

  • Peter Vittek
  • Zdeněk Hanuš

Klíčová slova:

environmentální dopady, AETS, EDS, AEDT, APMT-Impacts, APMTEconomics, APMT-Cost Benefit

Abstrakt

Dopady letecké dopravy na životní prostředí nejsou zanedbatelné. Jednotlivé systémy v letecké dopravě jsou vzájemně provázané, proto je nezbytné přijímat rozhodnutí na základě dostatečné a komplexní informační základny. Nástroje metody AETS (Aviation Environmental Tools Suite) vyvinuté americkým úřadem pro letectví FAA ve spolupráci s Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku NASA umožňují prostřednictvím komponent EDS, AEDT, APMTEconomics, APMT-Impacts a APMT-Cost Benefit systémově zhodnotit finanční náklady, environmentální dopady zvažovaných rozhodnutí a jejich výhodnost pro daného provozovatele. Vhodné provádění ekologických opatření a investic může přinést leteckým provozovatelům či letištím úsporu nákladů a výrazné zlepšení dopadů letecké dopravy na životní prostředí.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

(1) MAHASHABDE, A., WOLFE, P., ASHOK, A., DORBIAN, CH., HE, Q., FAN, A.,
LUKACHKO, S., MOZDZANOWSKA, A., WOLLERSHEIM, CH., BARRETT S.,
LOCKE, M., WAITZ, I., Assessing the environmental impacts of aircraft noise and
emissions. Progress in Aerospace Sciences 47, 2011. p. 15-52.
(2) Dispatch Towing – The Green Revolution from Airbus [online]. [cit. 2012-02-01].
Dostupné z <http://www.groundhandling.com/GHI%20Conf/downloads/updated%20pape
rs/ 2010/Airbus,%2014%20Isabelle%20Devatine-Lacaze.pdf>.
(3) Taxibot [online]. [cit. 2012-01-29]. Dostupné z
<http://www.environmentalleader.com/2009/06/29/can-taxibot-deliver-airport-fuel-co2-
reductions>.
(4) Taxibot, Clean Sky „Dispatch Towing Vehicle (DTW)“ [online]. [cit. 2012-01-29].
Dostupné z < http://www.cleansky.eu/content/interview/taxibot-clean-sky-dispatchtowing-
vehicle-dtv>.
(5) WheelTug [online]. [cit. 2012-02-01]. Dostupné z <http://airinsight.com/2011/11/07/elallaunches-
wheeltug/>.
(6) Taxibot – šetříme životní prostředí [online]. [cit. 2012-01-29]. Dostupné z
< http://www.autoplanet.cz/blog/taxibot-setrime-zivotni-prostredi/>.
(7) WheelTug – Fuel Savings [online]. [cit. 2012-01-29]. Dostupné z
<http://www.wheeltug.gi/fuel_savings.shtml>.
(8) WheelTug [online]. [cit. 2012-02-01]. Dostupné z <http://www.wheeltug.gi/index.shtml>.
(9) Models – Aviation Environmental Tools Suite [online]. [cit. 2012-01-28]. Dostupné z
<http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/apl/research/models/index.cf
m?print=go>.

Stahování

Publikováno

2012-04-30

Jak citovat

Vittek, P. ., & Hanuš, Z. . (2012). VYUŽITÍ STRUKTURY AETS PRO HODNOCENÍ VLIVU LETECKÝCH EMISÍ A HLUKU. Perner’s Contacts, 7(1), 163–171. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1134

Číslo

Sekce

Články