KVANTITATIVNÍ FAKTORY VÝBĚRU NÁMOŘNÍHO KONTEJNEROVÉHO PŘÍSTAVU S VAZBOU NA VNITROZEMSKÝ TRH : PŘÍPAD ČESKÉ REPUB LIKY
Klíčová slova:
Česká republika, kontejnerizované zboží, výběr námořního přístavuAbstrakt
Firemní strategie v oblasti kontejnerizace mají vliv na stupeň a rozsah konkurence námořních přístavů s ohledem na vnitrozemské oblasti, které pro ně plní funkci obsluhovaného trhu. V evropském kontextu řada výzkumných projektů potvrdila existenci přístavní konkurence mezi dvěma přístavními oblastmi, a to mezi Severním mořem a přístavy ve Středozemním moři. Výzkumy se historicky zaměřovaly na trhy západní Evropy. Ve vnitrozemských státech střední a východní Evropy ale faktory této konkurence nebyly analyzovány, přestože tyto trhy mají bezesporu na dynamiku přístavní konkurence vliv. Tento článek se primárně zaměřuje na analýzu kvantitativních faktorů volby námořního kontejnerového přístavu. Faktory potvrzující výsadní postavení přístavu Hamburk. Z důvodu obecně nižších přepravních nákladů ve vnitrozemských dopravních oborech, nižších celkových přepravních nákladů na zásilku a vyšší frekvenci železničního spojení Hamburku s Českou republikou ve srovnání s Bremerhavenem a Koperem je pravděpodobné, že v nejbližších letech se podíl tohoto přístavu na exportu a importu kontejnerizovaného zboží ze zámoří do České republiky nezmění.
Stažení
Reference
(2) DE LANGEN, P. Port competition and selection in contestable hinterlands: the case of Austria. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 2007, roč. 7, č. 1, s. 1-14, ISSN 1567-7141.
(3) MURPHY, P., DALEY, J., DALENBERG, D. Port selection criteria: an application of a transportation research framework. Logistics and Transportation Review, 1992, roč. 28, č. 3, s. 237-255.
(4) HESSE, M., RODRIGUE, J.-P., The transport geography of logistics and freight distribution. Journal of Transport Geography, 2004, roč. 12, č. 3, s. 171-184, ISSN 0966-6923.
(5) MALCHOW, M., B., KANAFANI, A. Disaggregate analysis of port selection. Transportation Research Part E, roč. 40, č. 4, s. 317-338, ISSN: 1366-5545.
(6) Chinese investment in the port of Piraeus, Greece: the relevance for the EU and the Netherlands [online]. Datum přístupu 23. 5. 2015. Dostupné z <http://www.clingendael.nl/sites/default/files/2014 - Chinese investment in Piraeus - Clingendael Report.pdf>.
(7) MONIOS, J., WILMSMEIER, G. Giving a direction to port regionalization, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2012, roč. 46, č. 10, s. 1551-1561. ISSN 0965-8564.
(8) TIWARI, P., ITOH, H., DOI, M., 2003, Shippers’ containerized cargo transportation behaviour in China: a discrete choice analysis. Journal of Transportation Economics and Statistics 6 (1), 71-87.
(9) Quality of port infrastructure [online]. Datum přístupu 3. 4. 2015. Dostupné z < http://data.worldbank.org/indicator/IQ.WEF.PORT.XQ>
(10) RNE RAIL NET Corridors Corridor [online]. Datum přístupu 13. 5. 2015. Dostupné z <> Date of Access: 16/09/2014. Link.
(11) THC calculator [online]. Datum přístupu 14. 2. 2015. Dostupné z <http://ecom.hamburgsud.com/ecom/en/ecommerce_portal/tarifs_and_surcharges/thc_calc/ep_thc_calculator.xhtml?lang=EN>.
(12) Global Maersk Line Terminal Handling Charge (THC) levels [online]. Datum přístupu 17. 1. 2015. Dostupné z <https://my.maerskline.com/globalfile/?path=/pdf/%20advisories/THC>.
(13) Local charges [online]. Datum přístupu 11. 1. 2015. Dostupné z <http://www.mscslovenia.com/news/news_detail_eid_10_lid_2.html>.
(14) TONGZON, J. L., SAWANT, L. Port choice in competitive environment: from the shipping lines´ perspective. Applied Economics, 2007, roč. 39, č. 4, s. 477-492. ISSN 1466-4283.
(15) The Balance of container traffic amongst European ports. [online]. Datum přístupu 14. 4: 2015. Dostupné z <http://www.panteia.eu/nl/Projects/~/media/9 PanteiaEU/files/The Balance of Containertraffic amongst European Ports.ashx>.
(16) KOLÁŘ, P., RODRIGUE, J.-P., Improving the bottlenecks: the Czech Republic as a Central European intermodal transport and logistics platform. Sborník z konference IAME 2014. Norfolk: Maritime Institute, Old Dominion University.