PROAKTIVNÍ METODY VYTVÁŘENÍ BEZPEČNOSTI V CIVILNÍ LETECKÉ DOPRAVĚ

Autoři

  • Albert Mikan

Klíčová slova:

bezpečnost letecké dopravy, vytváření bezpečnosti, proaktivita, bezpečnostní indikátory, měření bezpečnosti

Abstrakt

Tento článek se zabývá vytvářením bezpečnosti v současné civilní dopravě s důrazem na prosazování moderních přístupů. Tyto moderní přístupy jsou především vnímání bezpečnosti jako procesu před havárií. Důraz je kladen na vytváření „Proaktivních indikátorů“, které by se daly použít jako ukazatele bezpečnosti ještě před nežádoucími výstupy letecké dopravy, kterými v krajním případě může být vážný incident nebo nehoda. Pro ilustraci uvádím i tradiční reaktivní přístupy, které v minulosti vedly k výraznému zvyšování provozní bezpečnosti. Přesto je třeba důrazně prosazovat nutnost zavádění proaktivních metod a jejich následné měření, abychom po bezpečnosti nezačali volat příliš pozdě. Tento přístup autor souhrnně označuje jako Éru kontrolních mechanizmů.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

(1) AUSTRALIA, AIRSERVICES. Safety Management Manual, amendement 11. Canberra:
Airservices Australia, 2001.
(2) COOPER, M. D. Towards a model of safety culture. Pergamon: Safety Science, 2000, č.
36, s. 111 - 136, ISSN 0925-7535.
(3) GAIN, W. G. Operator's flight safety handbook [online]. c2001 [cit. 2011-03-15], Flight
Safety Foundation. Dostupné z <http://flightsafety.org/files/OFSH_english.pdf>.
(4) ICAO. Safety Management Manual (DOC 9859) [online]. c2009 [cit. 2010-11-25],
International Civil Aviation Organization.
Dostupné z <http://www.icao.int/anb/safetymanagement/DOC_9859_FULL_EN.pdf>,
ISBN 978-92-9231-295-4.
(5) LOFQUIST, E. A. The art of measuring nothing: The paradox of measuring safety in a
changing civil aviation industry using traditional safety metrics. Elsevier: Safety Science,
2010, č. 48, s. 1520 - 1529, ISSN 0925-7535.
(6) MIKAN, A. Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě.
Praha: ČVUT FD, 2011.
(7) OCONNOR, P., ODEA, A., KENNEDY, Q., & BUTTREY, S. E. Measuring safety
climate in aviation: A review and recommendations for the future. Elsevier: Safety
Science, 2011, č. 49, s. 128 - 138, ISSN 0925-7535.
(8) ØIEN, K., UTNE, I. B., & HERRERA, I. A. Building Safety indicators: Part 1 –
Theoretical foundation. Elsevier: Safety Science, 2011, č. 49, s. 148 - 161. ISSN 0925-
7535.
(9) ØIEN, K., UTNE, I. B., TINMANNSVIK, R. K., & MASSAIU, S. Building Safety
indicators: Part 2 – Application, practices and results. Elsevier: Safety Science, 2011, č.
49, s. 162 - 171, ISSN 0925-7535.
(10) THOMAS, M. Improving Safety Performance through Measurement. Cambridge:
Christ’s College, 2001.

Stahování

Publikováno

2011-11-11

Jak citovat

Mikan, A. (2011). PROAKTIVNÍ METODY VYTVÁŘENÍ BEZPEČNOSTI V CIVILNÍ LETECKÉ DOPRAVĚ. Perner’s Contacts, 6(3), 268–276. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/871

Číslo

Sekce

Články