DOPRAVA A KOHEZNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY V OBDOBÍ 2007-2013

Autoři

  • Oldřich Hájek
  • Jiří Novosák

Klíčová slova:

doprava, kohezní politika, OP Doprava, ROP Střední Morava

Abstrakt

Doprava představuje jeden ze základních prvků fungování současné společnosti. Mezi nejvíce diskutovaná témata v tomto směru patří výstavba a modernizace dopravní infrastruktury v širších souvislostech ekonomického rozvoje a podpora udržitelných forem dopravy. Do těchto dvou tematických oblastí je rovněž směřována podpora kohezní politiky Evropské unie pro rozvoj dopravy v České republice. V architektuře operačních programů České republiky jsou přitom rozhodující Operační program Doprava a regionální operační programy. A právě na analýzu projektů OP Doprava a prioritní osy Doprava ROP Střední Morava se zaměřuje tento článek. Hlavní závěry ukazují na preferenci nové výstavby dopravní sítě národního a nadnárodního významu před řešením otázky kongescí v hlavních urbánních prostorech. Z prostorového hlediska se jak v případě projektů OP Doprava, tak v případě ROP Střední Morava projevuje existence rozdílů mezi jádrovými a periferními oblastmi, kdy hlavní podíl projektů je lokalizován v blízkosti hlavních rozvojových center. Současně však bylo poukázáno na existenci specifických možností využití kohezní politiky v oblasti dopravy i v periferních regionech a to na bázi vnitřních rozvojových předpokladů.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

[1] BANISTER, D. The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, 2005, vol. 15,
no. 2, p. 73-80. ISSN 0967-070X.
[2] BRÖMMELSTROET, M., NOWAK, T. How a court, a commissioner and a lobby group
brought European transport policy to life in 1985. GeoJournal, 2008, vol. 72, no. 1-2,
pp. 33-44. ISSN 0343-2521.
[3] GOLDMAN, T., GORHAM, R. Sustainable urban transport: four innovative directions.
Technology in Society, 2006, vol. 28, no. 1-2, pp. 261-273. ISSN 0160-791X.
[4] LAKSHMANAN, T. R. The broader economic consequences of transport infrastructure
investments. Journal of Transport Geography, 2010, in press. ISSN 0966-6923.
[5] MD ČR. Operační program Doprava na léta 2007-2013. Praha: Ministerstvo dopravy,
2007. 162 s.
[6] MD ČR. Databáze schválených projektů OP Doprava [online]. [cit. 2010-05-20].
Dostupné z <http://www.opd.cz/Modules/OpdProject/Pages/ProjectList.aspx>
[7] MMR ČR. Měsíční monitorovací zpráva o průběhu čerpání strukturálních fondů, Fondu
soudržnosti a národních zdrojů v programovém období 2007-2013. Praha: Ministerstvo
pro místní rozvoj, 2010. 89 s.
[8] PLAZIAK, M., TRZEPACZ, P. Spatial distribution of EU structural funds in Poland in
2004-2006 – factors, directions, and limitations. Bulletin of Geography. Socio-Economic
Series, 2008, no. 9, p. 33-46. ISSN 1732-4254.
[9] RR RS STŘEDNÍ MORAVA. Regionální operační program regionu soudržnosti Střední
Morava 2007-2013. Zlín: Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, 2007.
176 s.
[10] SHORT, J., KOPP, A. Transport infrastructure: investment and planning. Policy and
research aspects. Transport Policy, 2005, vol. 12, no. 4, p. 360-367. ISSN 0967-070X.
[11] STEG, L., GIFFORD, R. Sustainable transportation and quality of life. Journal of
Transport Geography, 2010, vol. 13, no. 1, pp. 59-69. ISSN 0966-6923.

Stahování

Publikováno

2010-07-20

Jak citovat

Hájek, O., & Novosák, J. . (2010). DOPRAVA A KOHEZNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY V OBDOBÍ 2007-2013. Perner’s Contacts, 5(2), 29–41. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/972

Číslo

Sekce

Články

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)