IMPACT OF BRAKE INSPECTIONS ON TRAFFIC SAFETY

Authors

  • Jiří Porazil
  • Martin Pexa
  • Martin Cindr

Keywords:

accidents, braking trajectory, road traffic safety

Abstract

Road safety is a very complicated matter that involves many aspects (technical condition of vehicles, the state of roads, health and mental condition of the drivers, etc.). As the statistics show, the situation in the world and as well as in Czech Republic, is highly unacceptable with high numbers of accidents, injuries and fatalities. One of the important active safety features include the length of braking distance and this is not measured by the regular auto inspections; only the symmetry braking and the minimum value of slowing down is checked. As a result, drivers don't learn their stopping distance. The paper lists the possible uses of dynamic method of measurements, modeling and information potential of the sensors to estimate the safe vehicle braking distances. This can potentially reduce more than 30% of road traffic accidents and increase the road safety. Modern sensing and computing technologies can enable a rapid evaluation of safe distance and speed on a vehicle's dashboard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) BESIP [online]. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011 – 2020
[cit. 2011-11-27]. Dostupné z <www.ibesip.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=4209&sh=414995617>.
(2) DANDONA, R., KUMAR, G. A., AMERATUNGA, S., DANDONA, L.: Road use
pattern and risk factors for non-fatal road traffic injuries among children in urban India.
Injury, 2011, Volume 42, Issue 1, Pages 97-103, ISSN 0020-1383
(3) GARGET, S., CONNELLY, L. B., NGHIEM, S.: Are we there yet? Australian road safety
targets and road traffic crash fatalities. BMC PUBLIC HEALTH, 2011, Volume 11, ISSN
1471-2458
(4) MAHDALOVÁ, I., KŘIVDA, V.: Analýza dopravní nehodovosti na okružních
křižovatkách v České republice. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 1, s. 156 - 169, ISSN
1801-674X.
(5) NAKAHARA, S., ICHIKAWA, M., KIMURA, A.: Population strategies and high-riskindividual
strategies for road safety in Japan, Health Policy, 2011, Volume 100, Issues 2-
3, Pages 247-255, ISSN 0168-8510
(6) PEXA, M., POŠTA, J., PEJŠA, L.: Podpora bezpečné jízdy vozidel. Mezinárodní vědecká
konference Opotřebení, spolehlivost a diagnostika 2008, Brno 2008, str. 161-166. ISBN
978-80-7231-558-1
(7) PORAZIL, J.: Modelování jízdy vozidla z hlediska bezpečnosti provozu, Teze disertační
práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(8) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled nehodovosti na pozemních komunikacích v České
republice za rok 2009, Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia
České republiky, 2010. 60s.
(9) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled o nehodovosti na pozemních komunikacích v České
republice za rok 2010. Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia
České republiky, 2011. 73s.
(10) TSEVEENNAMJIL, B.: Zvýšenie bezpečnosti automobilov a využitie informačných
a komunikačných systémov v cestnej premávke. Perners Contacts, 2009, roč. 4, č. 3,
s. 259 - 265, ISSN 1801-674X.
(11) VOLNER, R.: Systémy pre zvýšenia bezpečnosti vodiča motorového vozidla -
zaznamenávanie oka, pohĺadu v reálnom čase pre monitorovanie ostražitosti vodiča.
Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 3, s. 404 - 415, ISSN 1801-674X.

Published

2012-04-30

How to Cite

Porazil, J. ., Pexa, M. ., & Cindr, M. . (2012). IMPACT OF BRAKE INSPECTIONS ON TRAFFIC SAFETY. Perner’s Contacts, 7(1), 134–141. Retrieved from https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1107

Issue

Section

Articles