REGIONÁLNÍ LETIŠTĚ V ČESKÉ REPUBLICE: ZAOSTŘENO NA GEOGRAFICKOU EFEKTIVITU

Autoři

  • Oldřich Hájek
  • Ondřej Grebeníček

Klíčová slova:

regionální letiště, letecká doprava, geografická efektivita, Česká republika

Abstrakt

Doprava patří mezi významné faktory, které ovlivňují rozvojový potenciál území. V několika posledních desetiletích zažila dynamický rozvoj svých kvantitativních i kvalitativních ukazatelů rovněž letecká doprava, která se stala významným lokalizačním faktorem ekonomických aktivit. Zejména boom nízko-nákladových leteckých přepravců přitom umožnil rozvoj celé řady periferních regionálních letišť. Otázka regionálních letišť je aktuální i v případě České republiky, a proto cílem tohoto článku je zhodnotit geografickou efektivitu regionálních letišť v České republice a to na bázi DEA metody. Současně je diskutován rozvojový potenciál českých regionálních letišť včetně nově plánovaného letiště v Přerově. Výsledky analýzy poukazují na neefektivitu českých regionálních letišť z hlediska své velikosti (počtu cestujících). Na tomto základě jsou opodstatněné pochybnosti o racionálnosti stávající sítě veřejných mezinárodních letišť v České republice. Na druhé straně však výsledky naznačují existenci zřejmého rozvojového potenciálu regionálních
letišť České republiky v případě volby vhodné rozvojové strategie.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

[1] BARBOT, C. Low-cost airlines, secondary airports, and state aid: an economic
assessment of the Ryanair-Charleroi Airport agreement. Journal of Air Transport
Management, 2006, vol. 12, no. 4, pp. 197-203. ISSN 0969-6997.
[2] BASAR, G., BHAT, C. A parameterized consideration set model for airport choice: an
application to the San Francisco Bay Area. Transportation Research - Part B,
Methodological, 2004, vol. 38, no. 10, pp. 889-904. ISSN 0191-2615.
[3] BLACKSTONE, E. A., BUCK, A. J., HAKIM, S. Determinants of airport choice in a
multi-airport region. Atlantic Economic Journal, 2006, vol. 34, no. 3, pp. 313-326. ISSN
0197-4254.
[4] CIDELL, J. Regional cooperation and the regionalization of air travel in Central New
England. Journal of Transport Geography, 2006, vol. 14, no. 1, pp. 23-34. ISSN 0966-
6923.
[5] FELDHOFF, T. Japan's regional airports: conflicting national, regional and local
interests. Journal of Transport Geography, 2002, vol. 10, no. 3, pp. 165-175. ISSN
0966-6923.
[6] GRAHAM, B. Liberalization, regional economic development and the geography of
demand for air transport in the European Union. Journal of Transport Geography, 1998,
vol. 6, no. 2, pp. 87-104. ISSN 0966-6923.
[7] HARVEY, G. Airport choice in a multiple airport region. Transportation Research -
Part A, General, 1987, vol. 21, no. 6, pp. 439-449. ISSN 0191-2607.
[8] HESS, S., POLAK, J. W. Mixed logit modelling of airport choice in multi-airport
regions. Journal of Air Transport Management, 2005, vol. 11, no. 2, pp. 59-68. ISSN
0969-6997.
[9] HUMPHREYS, I., FRANCIS, G. Policy issues and planning of UK regional airports.
Journal of Transport Geography, 2002, vol. 10, no. 4, pp. 249-258. ISSN 0966-6923.
[10] IDA, Y. The relationship between the spatial distribution of air passengers and regional
attributes in the Haneda Airport hinterland. Geographical Review of Japan, Series A,
1993, vol. 66, no. 8, pp. 460-474. ISSN 0016-7444.
[11] LOO, B. P. Y., HO, H. W., WONG, S. C. An application of the continuous equilibrium
modelling approach in understanding the geography of air passenger flows in a multiairport
region. Applied Geography, 2005, vol. 25, no. 2, pp. 169-199. ISSN 0143-6228.
[12] MARTIN, J. C., ROMAN, C. An application of DEA to measure the efficiency of
Spanish airports prior to privatization. Journal of Air Transport Management, 2001,
vol. 7, no. 3, pp. 149-157. ISSN 0969-6997.
[13] MD ČR (2010). Ročenka dopravy České republiky 2009 [online]. Praha: Ministerstvo
dopravy ČR, 2010 [cit. 2010-11-26]. Dostupné z WWW: <https://www.sydos.cz/
cs/rocenka-2009/index.html>. ISSN 1801-3090.
[14] MIN, H., MELACHRINOUDIS, E., WU, X. Dynamic expansion and location of an
airport: a multiple objective approach. Transportation Research - Part A, Policy and
practice, 1997, vol. 31, no. 5, pp. 403-417. ISSN 0965-8564.
[15] Oficiální internetová stránka Letiště Brno [online]. 2010 [cit. 2010-11-26]. Available
from WWW: <http://www.airport-brno.cz>.
[16] Oficiální internetová stránka Letiště Karlovy Vary [online]. 2010 [cit. 2010-11-26].
Available from WWW: <http://www.airport-k-vary.cz>.
[17] Oficiální internetová stránka Letiště Ostrava [online]. 2010 [cit. 2010-11-26]. Available
from WWW: <http://www.airport-ostrava.cz>.
[18] Oficiální internetová stránka Letiště Pardubice [online]. 2010 [cit. 2010-11-26].
Available from WWW: <http://www.airport-pardubice.cz>.
[19] Oficiální internetová stránka Letiště Praha [online]. 2010 [cit. 2010-11-26]. Available
from WWW: <http://www.prg.aero>.
[20] PELS, E., NIJKAMP, P., RIETVELD, P. Access to and competition between airports: a
case study for the San Francisco Bay area. Transportation Research - Part A, Policy and
practice, 2003, vol. 37, no. 1, pp. 71-83. ISSN 0965-8564.
[21] PELS, E., NIJKAMP, P., RIETVELD, P. Airport and airline choice in a multiple airport
region: an empirical analysis for the San Francisco Bay Area. Regional Studies, 2001,
vol. 35, no. 1, pp. 1-9. ISSN 0034-3404.
[22] SARKIS, J. An analysis of the operational efficiency of major airports in the United
States. Journal of Operational Management, 2000, vol. 18, no. 3, pp. 335-351. ISSN
0272-6963.
[23] STUBBS, J., JEGEDE, F. The integration of rail and air transport in Britain. Journal of
Transport Geography, 1998, vol. 6, no. 1, pp. 53-67. ISSN 0966-6923.
[24] SUZUKI, Y. Modeling and testing the "two-step" decision process of travelers in airport
and airline choices. Transportation Research - Part E, Logistics and Transportation
review, 2007, vol. 43, no. 1, pp. 1-20. ISSN 1366-5545.
[25] SUZUKI, Y., CRUM, M. R., AUDINO, M. J. Airport choice, leakage, and experience in
single-airport regions. Journal of Transportation Engineering. 2003, vol. 129, no. 2,
pp. 212-218. ISSN 0733-947X.
[26] TAPIADOR, F. J., MATEOS, A., MARTÍ-HENNEBERG, J. The geographical
efficiency of Spain’s regional airports: a quantitative analysis. Journal of Air Transport
Management, 2008, vol. 14, no. 4, pp. 205-212. ISSN 0969-6997.
[27] THOMPSON, A., CAVES, R. The projected market share for a new small airport in the
North of England. Regional Studies, 1993, vol. 27, no. 2, pp. 137-147. ISSN 0034-3404.
[28] VITURKA, M. Hodnocení regionální kvality podnikatelského prostředí z pohledu
inovačního potenciálu. In New members - new chalenges for the European regional
development policy. Košice: Technická universita v Košicích, 2006. pp. 458-469. ISBN
80-225-2060-8.

Stahování

Publikováno

2010-12-30

Jak citovat

Hájek, O., & Grebeníček, O. (2010). REGIONÁLNÍ LETIŠTĚ V ČESKÉ REPUBLICE: ZAOSTŘENO NA GEOGRAFICKOU EFEKTIVITU. Perner’s Contacts, 5(4), 68–77. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1044

Číslo

Sekce

Články

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)