PODPORA OPTIMÁLNÍHO OPERATIVNÍHO PLÁNOVÁNÍ PROVOZU V OSOBNÍCH ŽELEZNIČNÍCH STANICÍCH

Autoři

  • Ludmila Jánošíková
  • Michal Bažant
  • Antonín Kavička

Klíčová slova:

Osobní železniční stanice, operativní plánování, přidělování nástupištních kolejí, smíšené celočíselné programování, simulace provozu

Abstrakt

Článek se zaměřuje na vybrané problémy spojené s operativním řízením provozu osobních železničních stanic. Typickým problémem je výskyt zpoždění vlaku na příjezdu, což může mít za následek narušení platného jízdního řádu (zejména vzhledem k plánovaným odjezdům vlaků) a plánu obsazení kolejí. Za této situace musí dispečer operativně řešit problémy spojené s potenciálním výskytem konfliktů vzhledem k jízdám vlaků. Pozornost je věnována formalizaci modelu dispečerova rozhodovacího procesu s využitím metod matematického programování. Vstupy do modelu odrážejí potenciální zpoždění přijíždějících vlaků. Výstupy z modelu řeší zejména problémy: kterou nástupištní kolej přidělit přijíždějícímu vlaku a jak dlouho mají čekat přípojné vlaky na zpožděný přijíždějící vlak. Účelová funkce uplatňuje multikriteriální přístup sledující dva cíle: redukovat vliv zpoždění vlaků na odjezdu na provoz v železniční síti (tj. minimalizovat odchylky od platného jízdního řádu) a zároveň minimalizovat potíže působené cestujícím (např. nevhodnými podmínkami pro přestupy). Zmíněný model se může využít při podpoře dispečerského řízení reálného provozu nebo v příslušných simulačních modelech.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

[1] ADAMKO, N., KLIMA, V. Optimisation of railway terminal design and operations
using Villon generic simulation model. Transport : Journal of Vilnius Gediminas
Technical University and Lithuanian Academy of Sciences, 2008, 23(4), s. 335–340.
[2] ADAMKO, N., MÁRTON, P. Villon – a tool for simulation of operation of
transportation terminals. Communications – Scientific Letters of the University of Žilina,
2008, 10(2), s. 10–14.
[3] BAŽANT, M. Platform track assignment for delayed train using mathematical methods
related to multiple criteria evaluation. Proc. of the 16th international symposium ŽEL
2008, Žilina : University of Žilina, 2008, s. 325–332.
[4] BAŽANT, Michael. Řešení vybraných provozních problému osobní železniční stanice v
rámci simulačního modelu. Pardubice, 2009. 95 s. Univerzita Pardubice.
[5] BAŽANT, Michael, KAVIČKA, Antonín. Artificial neural network as a support of
platform track assignment within simulation models reflecting passenger railway
stations. Journal of Rail and Rapid Transit. 2009, vol. 223, no. 5, s. 505-515.
[6] BILLIONNET, A. Using integer programming to solve the train-platforming problem.
Transportation Science, 2003, 37 (2), s. 213-222.
[7] CAPRARA, A., MONACI, M., TOTH, P., GUIDA, P.L. A Lagrangian heuristic
algorithm for a real-world train timetabling problem. Discrete Applied Mathematics,
2006, 154(5), s. 738–753.
[8] CAREY, M. and CARVILLE, S. Scheduling and platforming trains at busy complex
stations. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2003, 37 (3), s. 195-224.
[9] CHAKROBORTY, P., VIKRAM, D. Optimum assignment of trains to platforms under
partial schedule compliance. Transportation Research Part B: Methodological, 2008,
42(2), s. 169–184.
[10] CORMAN, F., D’ARIANO, A., PRANZO, M., HANSEN, I.A. Effectiveness of
dynamic reordering and rerouting of trains in a complicated and densely occupied station area. 3rd International Seminar on Railway Operations Modelling and Analysis,
Zürich, 2009.
[11] FIALA, P., JABLONSKÝ, F., MAŇAS M. Vícekriteriální rozhodování. Praha : Vysoká
škola ekonomická v Praze, 1994. 316 str. ISBN 80-7079-748-7.
[12] MÁRTON, P. Simulation support of railway station infrastructure design. Proc. of the
6th conference of European students of traffic and transportation sciences “Transport
modal split as economic indicator”, June 2008, Žilina : University of Žilina, s. 68–74.
[13] TÖRNQUIST, J., PERSSON, J.A. N-tracked railway traffic re-scheduling during
disturbances. Transportation Research Part B: Methodological, 2007, 41(3), s. 342–
362.
[14] ZWANEVELD, P.J., KROON, L.G., Van HOESEL, S.P.M. Routing trains through a
railway station based on a node packing model. European Journal of Operational
Research, 2001, 128(1), s. 14–33.

Stahování

Publikováno

2009-11-30

Jak citovat

Jánošíková, L., Bažant, M., & Kavička, A. (2009). PODPORA OPTIMÁLNÍHO OPERATIVNÍHO PLÁNOVÁNÍ PROVOZU V OSOBNÍCH ŽELEZNIČNÍCH STANICÍCH. Perner’s Contacts, 4(3), 97–114. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1149

Číslo

Sekce

Články