THE USE OF THE TRANSPORT INFRASTRUCTURE CAPACITY ON THE BRNO-MALOMĚŘICE – TIŠNOV LINE SECTION BEFORE AND AFTER THE INTRODUCTION OF DIVERSION ROUTES FROM THE CZECH FIRST TRANSIT CORRIDOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46585/pc.2022.2.2380

Keywords:

capacity of railway infrastructure, railway, IDS JMK (Integrated Transport System of South-Moravian Region) , railway transport dispatching, separate simulation

Abstract

This article evaluates the use of the transport infrastructure capacity on the Brno-Maloměřice – Tišnov line section using the methodology of Správa železnic (Czech railway infrastructure manager) according to SM 124. First, the planned and actual traffic is determined in terms of its intensity and the type of composition of trains before and after the introduction of diversion routes from the Czech first transit corridor. Subsequently, the capacity of both tracks in all interstation sections is evaluated. Furthermore, the issue of the insufficient number of platforms in the station Tišnov is discussed and a solution according to the authors and according to the planned reconstruction project is presented. There are also presented the results of a separate traffic simulation at the junctions in the St. 3 of the station Brno-Maloměřice and at the set of junctions in the station Tišnov from the side of the station Kuřim.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernát, J. 2015. Organizace vlakové dopravy po změně traťového zabezpečovacího zařízení v úseku Brno-Maloměřice - Brno-Královo Pole. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice. Vedoucí práce doc. Ing. Jaromír Široký, Ph.D.

Blažek, J. 2008. Prověření propustnosti železniční trati č. 250 s ohledem na možnost vložení tras vlaků vysokorychlostní dopravy v úseku Česká – Brno. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice. Vedoucí práce prof. Ing. Vlastislav Mojžíš, CSc.

Bulíček, J. et al. 2022. Improving single-track railway line capacity using extended station switch point area. Journal of Rail Transport Planning & Management, 2022, 24: 100354. [Online] Dostupné z: URL https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210970622000543 [přístup 2022-10-03].

Rolník, T. 2014. Kvalita dopravního provozu severního zhlaví a jeho přilehlých úseku ŽUB v odsunuté poloze. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Ing. Ivo Hruban, Ph.D.

Správa železnic. Pomůcky GVD. Portál provozování dráhy. Praha © 2022. [Online] Dostupné z: URL https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal [přístup 2022-04-20]

Správa železnic. Web ISOŘ. Praha © 2022. [Online] Dostupné z: URL https://isor.spravazeleznic.cz [přístup 2022-04-21]

Správa železnic. Web Správy železnic. Praha © 2022. [Online] Dostupné z: URL https://www.spravazeleznic.cz [přístup 2022-04-20]

Sůra, J. 2022. Téměř devět vlaků denně. Správa železnic ukázala první data o využití státních postrků [online]. 4. 1. 2022. [Online] Dostupné z: URL https://zdopravy.cz/temer-devet-vlaku-denne-sprava-zeleznic-ukazala-prvni-data-o-vyuziti-statnich-postrku-100602 [přístup 2022-09-04].

Vaněk, M. 2020. Továrna Diana a historie trati Brno–Havlíčkův Brod. Tišnov: Miroslav Klepáček – Sursum. ISBN 978-80-7323-348-8.

Zeman, V. 2022. Posouzení a změna kapacity na traťovém úseku Brno Maloměřice St. 3 - Tišnov. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice. Vedoucí práce doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D.

Published

2022-12-30

How to Cite

Zeman, V. ., & Drdla, P. (2022). THE USE OF THE TRANSPORT INFRASTRUCTURE CAPACITY ON THE BRNO-MALOMĚŘICE – TIŠNOV LINE SECTION BEFORE AND AFTER THE INTRODUCTION OF DIVERSION ROUTES FROM THE CZECH FIRST TRANSIT CORRIDOR. Perner’s Contacts, 17(2). https://doi.org/10.46585/pc.2022.2.2380

Issue

Section

Articles
Received 2022-09-12
Accepted 2022-10-15
Published 2022-12-30