KATALOG NEŘIDIČSKÝCH ČINNOSTÍ V AUTONOMNÍCH SILNIČNÍCH VOZIDLECH ÚROVNĚ 3 A 4

Autoři

DOI:

https://doi.org/10.46585/pc.2023.1.2450

Klíčová slova:

autonomní vozidlo, úroveň automatizace L3 a L4, zpětné převzetí řízení, neřidičská činnost, ohnisková skupina, katalog neřidičských činností

Abstrakt

Článek popisuje teoretická východiska, metody a výslednou strukturu vytvořeného katalogu neřidičských činností při jízdě v autonomních silničních vozidlech úrovně 3 a 4. V provedeném výzkumu byly využity dvě základní metody, a to analýza právních předpisů a norem, dále pak ohniskové skupiny s profesionálními řidiči, dispečery, manažery logistiky, experty na HMI, bezpečnost silničního provozu a dalšími zainteresovanými subjekty. Na jejich základě byl vytvořen katalog neřidičských činností. Ten se skládá ze tří základních částí, přičemž první dvě se zaměřují na čtvrtou úroveň (L4) a poslední z nich na úroveň třetí (L3). Všechny části obsahují 4 hierarchické úrovně. Na nejvyšší hierarchické úrovni je zařazeno celkem jedenáct kategorií neřidičských činností: přestávka v řízení, jiná práce (řidiče), pracovní pohotovost, práce (v dopravě), práce (mimo dopravu), dále pak práce (obecné aktivity), relaxace, zábava, vzdělávání, fyziologické potřeby a péče o tělo. Katalog bude přístupný na vlastní doméně ve formě specializované databáze. Bude sloužit široké škále uživatelů z řad managementu dopravních firem, Ministerstva dopravy, subjektů v oblasti vzdělávání, výrobců a prodejců vozidel i samotných řidičů.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

Česká republika. 2004. Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-435 [cit.: 11. 04. 2023].

Česká republika. 2006. Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262 [cit.: 11. 04. 2023].

Česká republika. 2006. Nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-589 [cit.: 11. 04. 2023].

Český statistický úřad. © 2022 Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO). Systematická část. [Online] Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_zamestnani_-cz_isco- [cit.: 13. 04. 2023].

El-Dabaja, S. 2022. When Drivers Aren't Driving: Non-Driving Related Task (Ndrt) Involvement During Highly-Automated Driving. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4186591

Evropský parlament. 2002. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě, v nejnovějším konsolidovaném znění.

Evropský parlament. 2006. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 v nejnovějším konsolidovaném znění. [cit.: 11. 04. 2023].

Hettich, G., Beck, K., Flämig, H., Wolter, M., Schnücker, G., Damer, L. 2022. Fahrfremde Tätigkeiten in schweren Güterkraftfahrzeugen – Was tun Berufskraftfahrende beim Automatisierten Fahren? Eine explorative Stakeholderbefragung zur Ausübung fahrfremder Tätigkeiten. Internationales Verkehrswesen, 74(3), s. 41-46. Dostupné z: https://tore.tuhh.de/handle/11420/13568 [cit.: 19. 04. 2023].

Choi, D., Sato, T., Ando, T., Abe, T., Akamatsu, M., Kitazaki, S. 2020. Effects of cognitive and visual loads on driving performance after take-over request (TOR) in automated driving. Applied Ergonomics, 85, 103074. <https://doi.org/ 10.1016/j.apergo.2020.103074>

International Labour Organization. 2008. ISCO – International Standard Classification of Occupations. ISCO-08. <https://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/isco08/>

Jamson, A. H., Merat, N., Carsten, O. M., Lai, F. 2013. Behavioural changes in drivers experiencing high automated vehicle control in varying traffic conditions. Transport Research Part C, 30, s. 116–125. <https://doi.org/10.1016/j.trc.2013.02.008>

Jeong, H., Liu, Y. 2019. Effects of non-driving-related-task modality and road geometry on eye movements, lane-keeping performance, and workload while driving. Transport Research Part F: Traffic Psychology Behavior, 60, s. 157–171. <https://doi.org/ 10.1016/j.trf.2018.10.015>

Krejčí, L., Doleželová, Š. 2021. Systematizace ne-řidičských činností řidičů autonomním nákladních vozidel. Perner´s Contacts, 16(1), 1-17. <https://doi.org/10.46585/pc.2021.1.1662>

Lee, S. Ch, Yoon, S. H & Ji, Y. G. 2020. Effects of Non-Driving-Related Task Attributes on Takeover Quality in Automated Vehicles. International Journal of Human-Computer Interaction, 37. <https://doi.org/ 10.1080/10447318.2020.1815361>

Lu, G., Zhai, J., Li, P., Chen, F., Liang, L. 2021. Measuring drivers’ takeover performance in varying levels of automation: Considering the influence of cognitive secondary task. Transportation research part F: Traffic Psychology and Behaviour, 82, s. 96-110. <https://doi.org/10.1016/j.trf.2021.08.005>

Ministerstvo práce a sociálních věcí. © 2017. NSP – Národní soustava povolání. [Online]. Dostupné z: https://nsp.cz [cit.: 13. 04. 2023].

Müller, A. L. 2020. Auswirkungen von naturalistischen fahrfremden Tätigkeiten während hochautomatisierter Fahrt. Dissertation. Technische Universität, Darmstadt. <https://doi.org/10.25534/tuprints-00011342>

Müller, A. L., Fernandes-Estrela, N., Hetfleisch, R., Zecha, L., Abendroth, B. 2021. Effects of non-driving related tasks on mental workload and take-over times during conditional automated driving. European Transport Research Review, 13(1), s. 1-15. <https://doi.org/10.1186/s12544-021-00475-5>

Naujoks, F., Neukum, A., Befelein, D. 2016. Welche Aspekten fahrfremder Tätigkeiten schränken die Übernahmefähigkeit beim hochautomatisieten Fahren. Conference: VDI/VW Gemeinschaftstagung "Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren", Wolfsburg, volume 32.

Naujoks, F., Wiedemann, K., Schömig, N., Jarosch, O., Gold, C. 2018. Expert-based controllability assessment of control transitions from automated to manual driving. MethodsX, 5, 579–592. <https://doi.org/10.1016/j.mex.2018.05.007>

SAE International. 2021. Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles. J3016. <https://www.sae.org/standards/content/j3016_202104>

Shanini, F., & Zahabi, M. 2022. Effects of levels of automation and non-driving related tasks on driver performance and workload: A review of literature and meta-analysis. Applied Ergnomics, 104, 103824. <https://doi.org/10.1016/j.apergo.2022.103824>

Shi, E., Bengler, K. 2022. Overall effects of non-driving related activities’ characteristics on takeover performance in the context of SAE Level 3: A meta-analysis. In K. Plant & G. Praetorius (Eds.), Human Factors in Transportation. AHFE International Conference. <https://doi.org/10.54941/ahfe1002435>

Spiessl, W. 2011. Assessment and Support of Error Recognition in Automated Driving. Dissertation. Fakultat für Mathematik, Informatik und Statistik, Ludwig-Maximilians-Universität, München.

Technologická agentura ČR. 2022–2024. Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu. TAČR, probíhající projekt CK03000063. Dostupné z: https://starfos.tacr.cz/cs/project/CK03000063 [cit.: 18. 04. 2023].

Vogelpohl, T., Kühn M., Hummel, T., Vollrath, M. 2018. Asleep at the automated wheel. Sleepiness and fatigue during highly automated driving. Accid. Anal. Prev., 126, s. 70-84. <https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.03.013>

Wan, J., Wu, C. 2018. The effects of lead time of take-over request and nondriving tasks on taking-over control of automated vehicles. IEEE Transactions on Human-Machine Systems, 48(6), 582–591. <https://doi.org/ 10.1109/THMS.2018.2844251>

Wandtner, B., Schömig, N., Schmidt, G. 2018. Effects of non-driving related task modalities on takeover performance in highly automated driving. Hum. Factors 60(6), s. 870–881. https://doi.org/10.1177/0018720818768199

Wu, C., Wu, H., Lyu, N., Zheng, M. 2019. Take-over performance and safety analysis under different scenarios and secondary tasks in conditionally automated driving. IEEE Access, 7, s. 136924–136933. https://doi.org/ 10.1109/ACCESS.2019.2914864

Yoon, S.H., Ji, Y. G. 2019. Non-driving-related tasks, workload, and takeover performance in highly automated driving contexts. Transport. Res. F Traffic Psychol. Behav., 60, s. 620–631. <https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.11.015>

Yoon, S. H., & Lee, S. C. 2023. A Systematic Literature Review on the Effects of Non-Driving Tasks on the Takeover Process in Highly Automated Driving. Ergonomics Society of Korea, 42(1), s. 1-14. <https://doi.org/10.5143/JESK.2023.42.1.1>

Zeeb, K., Haertel, M., Buchner, A., Schrauf, M. 2017. Why is steering not the same as braking? The impact of non-driving related tasks on lateral and longitudinal driver interventions during conditionally automated driving. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 50, s. 65–79. <https://doi.org/10.1016/j.trf.2017.07.008>

Zhang, B., De Winter, J., Varotto, S., Happee, R., Martens, M. 2019. Determinants of take-over time from automated driving: A meta-analysis of 129 studies. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 64, s. 285–307. <https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.04.020>

Stahování

Publikováno

2023-06-30

Jak citovat

Horáková, M., Krejčí, L., Trepáčová, M., & Šintálová, M. (2023). KATALOG NEŘIDIČSKÝCH ČINNOSTÍ V AUTONOMNÍCH SILNIČNÍCH VOZIDLECH ÚROVNĚ 3 A 4. Perner’s Contacts, 18(1). https://doi.org/10.46585/pc.2023.1.2450

Číslo

Sekce

Články
Zaslán 2023-04-26
Přijat 2023-06-24
Publikován 2023-06-30