SYSTÉMY ASISTOVANÉHO PARKOVÁNÍ
Klíčová slova:
ADAS – pokročilé asistenční systémy pro řidiče, systém asistenčního parkování – APS, dopravní bezpečnostAbstrakt
Z pohledu Systému asistovaného parkování, vzhledem k povaze řidičského úkonu, a zejména vzhledem k nízkým rychlostem, je smyslem uvedeného systému zejména zvýšení komfortu pro řidiče. Dopady na bezpečnost jsou spíš sekundární, zejména z pohledu snížení stresu a zvýšení celkového klidu a pohody řidiče, co může mít za následek i celkové více harmonické, klidné a bezpečné řízení. Empirických dat, který by podložily tento předpoklad, je poměrně málo. Dostupné data však naznačují (např. Reimer, Mehler, & Coughlin, 2010) (1), že systém asistovaného parkování významně snižuje stress při řízení (jak v momentu parkovacího manévru, tak před, případně po manévru), a to jak fyziologicky (měřeno srdeční frekvencí), tak prožitkově (měřeno sebeposuzovací škálou). Tyto zjištění jsou konzistentní napříč věkovými skupinami, řidičskými zkušenostmi nebo pohlavím. Bylo pozorováno, že řidiči byli více nakloněni dávat přednost ostatním vozidlům při testovacích jízdách, kdy byl asistent parkování zapnutý (tamtéž). Uvedené zjištění můžou naznačovat nepřímý pozitivní dopad na bezpečné řízení a dopravní bezpečnost obecně.
Stažení
Reference
(2) BROOKHUIS, K. A., DE WAARD, D., JANSSEN, W. H. Behavioural impacts of advanced driver assistance systems–an overview. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 2001, roč. 1, č. 3, s. 245 – 253. ISSN: 1867-0717.
(3) WILDE, G. J. S. Risk homeostasis theory: an overview. Injury Prevention, 1998, č. 4, s. 89 – 91. ISSN, 1353-8047.
(4) ISO/CD 16787: Návrh normy Intelligent Transport Systems — Assisted Parking Systems (APS) — Performance Requirements and Test Procedures [online]. [cit. 2016-09-12]. Dostupné z < https://www.iso.org/standard/63626.html>.