INTELIGENTNÍ VOZIDLOVÉ SYSTÉMY – SYSTÉMY PRO ZMÍRNĚNÍ NÁSLEDKŮ KOLIZE S CHODCI

Autoři

  • Jiří Plíhal
  • Matúš Šucha

Klíčová slova:

vozidlové systémy, asistenční systémy, systémy pro zmírnění kolize, aktivní bezpečnostní systémy pro chodce

Abstrakt

Systémy pro zmírnění následků kolize s chodci (Pedestrian Collision Mitigation Systems - PCMS) snižují závažnost kolize s chodci, kterým nelze zabránit, a rovněž snižují pravděpodobnost takovýchto kolizí. Pomocí upozornění na možnost kolize a automatického brzdění pro zmírnění následků kolize systémy pomáhají snížit rychlost vozidla ve chvíli, kdy je pravděpodobnost kolize vysoká. Snížením intenzity nárazu tak dochází ke snížení závažnosti a rozsahu zranění chodců. Obecně u takovýchto systémů posuzujeme mnoho aspektů jako základní strategii řízení, minimální požadavky na funkcionalitu, základní prvky rozhraní řidiče, minimální požadavky na diagnostiku a odezvu při poruše systému a rovněž popis testovacích postupů systémů pro zmírnění následků kolize s chodci. Podle stupně zásahu systému do řízení vozidla a intenzity varování řidiče rozeznáváme různé úrovně systému, jež přinášejí částečnou automatizaci řízení vozidla v podélném směru a tím i redukci zátěže řidiče vozidla. Zkusme nahlédnout na jeden takovýto asistenční vozidlový systém.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

(1) AARTS, L. T., VAN SCHAGEN, I. Driving speed and the risk of road crashes; a review.
Accident Analysis & Prevention. 2006. Str. 38, 215–224.
(2) FARMER, C., M. New evidence concerning fatal crashes of passenger vehicles before
and after adding antilock braking systems. Accident Analysis and Prevention. (2001). Str.
361-369.
(3) Informace o nehodovosti na pozemních komunikacích ČR za rok 2013. In: Policie ČR.
[Online]. [vid. 12. 2. 2014]. Dostupné z www.policie.cz/soubor/2013-12-informacepdf.
aspx
(4) ISO / PWI 19237, Návrh normy. Intelligent Transport Systems – Pedestrian Collision
Mitigation Systems – Operation, Performance, and Verification Requirements.
(5) ITARDA, Japan Traffic Accident Databases (J-TAD). [Online]. [vid. 12. 2. 2014].
Dostupné z http://www.itarda.or.jp/english/e_outline1.php
(6) NHTSA, Traffic safety facts 2010. [Online]. [vid. 12. 2. 2014]. Dostupné z http://wwwnrd.
nhtsa.dot.gov/Pubs/811659.pdf
(7) Raksincharoensak, P. Drive Recorder Database Center in Tokyo University of
Agriculture and Technology. [Online]. [vid. 12. 2. 2014]. Dostupné z http://www.fotnet.
eu/download/international_workshops/tokyo/rt3_20131014_fotnet_pr_tuat_raksincha
roensak.pdf
(8) Statistisches Bundesamt, Statistisches Jahrbuch Deutschland and internationales 2012.
[Online]. [vid. 12. 2. 2014]. Dostupné z
https://www.destatis.de/DE/Publikationen/StatistischesJahrbuch/StatistischesJahrbuch20
12.pdf?__blob=publicationFile
(9) Wilde, G. J. (1982). The theory of risk homeostasis: implications for safety and health.
Risk analysis, 2(4), 209-225.

Stahování

Publikováno

2015-11-09

Jak citovat

Plíhal, J., & Šucha, M. . (2015). INTELIGENTNÍ VOZIDLOVÉ SYSTÉMY – SYSTÉMY PRO ZMÍRNĚNÍ NÁSLEDKŮ KOLIZE S CHODCI. Perner’s Contacts, 10(3), 118–125. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/676

Číslo

Sekce

Články

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)