MOŽNOSTI STANOVENÍ PROKLUZU PNEUMATIK SILNIČNÍCH VOZIDEL

Autoři

  • Martin Cindr
  • Martin Pexa
  • Jiří Porazil

Klíčová slova:

prokluz, snímač GPS, protiblokovací systém brzd ABS, vozidlo

Abstrakt

Bezpečnost silničního provozu je významným fenoménem, který je veřejností velmi citlivě vnímám a kterým se zabývají uživatelé a výrobci vozidel, ale i legislativa. Aby byla zvýšena bezpečnost silničního provozu, jsou vozidla vybavována aktivními (ABS, ASR, ESP apod.), a pasivními systémy bezpečnosti (deformační zóny, airbagy, bezpečnostní pásy apod.). Aby bylo možné rozšířit účinnost systémů aktivní bezpečnosti bylo by velmi užitečné znát hodnotu aktuálního prokluzu. V uvedeném příspěvku jsou porovnány dvě metody stanovení prokluzu předních kol vozidla. První metoda vychází z porovnání rychlosti vozidla ze snímače GPS a obvodové rychlosti předních kol ze snímače ABS. Druhá metoda vychází z porovnání obvodové rychlosti kol přední a zadní nápravy získané ze snímače ABS a čtené ze sběrnice CAN-BUS.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Reference

(1) ASI, I.M.: Evaluating skid resistance of different asphalt concrete mixes. Building and Environment. 2007, 42, s. 325-329 . ISSN 0360-1323
(2) BESIP [online]. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011 – 2020 [cit. 2011-11-27]. Dostupné z <www.ibesip.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=4209&sh=414995617>.
(3) CINDR, M.: Teze disertační práce - Proaktivní bezpečnost silničního provozu. Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(4) CINDR, M., HROMÁDKO, J., PEXA, M.: Systémy pro rozpoznání interakce mezi vozovkou a pneumatikou. In XI. Medzinárodná vedecká konferencia mladých. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2009. s. 23-28. ISBN 978-80-228-1994-7.
(5) DANDONA, R., KUMAR, G. A., AMERATUNGA, S., DANDONA, L.: Road use pattern and risk factors for non-fatal road traffic injuries among children in urban India. Injury, 2011, Volume 42, Issue 1, Pages 97-103, ISSN 0020-1383
(6) DOČKAL, V.; KOVANDA, J.; HRUBEC, F.: PNEUMATIKY. Vydavatelství ČVUT, Praha 1998. 71 s. ISBN 80-01-01882-2.
(7) GARGET, S., CONNELLY, L. B., NGHIEM, S.: Are we there yet? Australian road safety targets and road traffic crash fatalities. BMC PUBLIC HEALTH, 2011, Volume 11, ISSN 1471-2458
(8) Index of highways maintanance: <http://www.highwaysmaintanance.com/>. [cit. 2011-07-13].
(9) Ingénierie routière Environnement Matériel de mesure. <http://www.cdb.sk/sk-/Hlavne-cinnosti-CDB/Diagnostika-vozoviek/SKIDDOMETER-BV-11.alej>. [cit. 2011-07-13].
(10) 4INTERNATIONAL, SAE.: 2011 Formula SAE® Rules. s.l. : 2010 SAE International, 2010.
(11) KOVANDA, J.: Konstrrukce automobilů. Praha: ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01459-2.
(12) KOVANDA, J., ŠATOCHIN, V.: Pasivní bezpečnost vozidel. Praha: ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02235-8.
(13) MAHDALOVÁ, I., KŘIVDA, V.: Analýza dopravní nehodovosti na okružních křižovatkách v České republice. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 1, s. 156 - 169, ISSN 1801-674X.
(14) NAKAHARA, S., ICHIKAWA, M., KIMURA, A.: Population strategies and high-risk-individual strategies for road safety in Japan, Health Policy, 2011, Volume 100, Issues 2-3, Pages 247-255, ISSN 0168-8510
(15) National Instruments : Test and Measurement [online]. 2010 [cit. 2010-06-15]. Dostupné z WWW: <http://www.ni.com/>.
(16) PERONI, L., AVALLE, M., PERONI, M.: The mechanical behaviour of polyurethane foam: Multiaxial and dynamic behaviour. International Journal of Materials Engineering Innovation, 2009, roč. 1, č. 2, 154-174. ISSN: 1757-2754
(17) PERONI, L., AVALLE, M., & PERONI, M. (2008). The mechanical behaviour of aluminium foam structures in different loading conditions. International Journal of Impact Engineering, 2008, roč. 35, č. 7, s. 644-658. ISSN: 0734-743X
(18) PEXA, M., POŠTA, J., PEJŠA, L.: Podpora bezpečné jízdy vozidel. Mezinárodní vědecká konference Opotřebení, spolehlivost a diagnostika 2008, Brno 2008, str. 161-166. ISBN 978-80-7231-558-1
(19) PORAZIL, J.: Modelování jízdy vozidla z hlediska bezpečnosti provozu, Teze disertační práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(20) PORAZIL, J., PEXA, M., CINDR, M., 2012: Vliv kontroly brzd na bezpečnost silničního provozu, Časopis - Perner´s Contacts, Ročník 7, číslo 1, Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Pardubice, ISSN 1801-674X, 2012, s. 134-141.
(21) Portál Cestnej databanky -§ Skiddometer BV 11. <http://www.cdb.sk/sk/CDB-Cestna-databanka/Zber-udajov/Skiddometer-BV11.alej>. [cit. 2011-07-13].
(22) Předpis ČSN 73 6177:. Měření a hodnocení protismykových vlastností povrchů vozovek, v aktuálním znění.
(23) Policie České republiky: [cit. 2012-11-26]. Dostupné z <http://www.policie.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx?q=Y2hudW09Mg%3-d%3d>.
(24) RAYMAN, M.: Deformační zóny pro závodní automobil - diplomová práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2012.
(25) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice za rok 2009, Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky, 2010. 60s.
(26) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled o nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice za rok 2010. Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky, 2011. 73s.
(27) TSEVEENNAMJIL, B.: Zvýšenie bezpečnosti automobilov a využitie informačných a komunikačných systémov v cestnej premávke. Perners Contacts, 2009, roč. 4, č. 3, s. 259 - 265, ISSN 1801-674X.
(28) VOLNER, R.: Systémy pre zvýšenia bezpečnosti vodiča motorového vozidla - zaznamenávanie oka, pohĺadu v reálnom čase pre monitorovanie ostražitosti vodiča. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 3, s. 404 - 415, ISSN 1801-674X.
(29) WALLMAN, C.G., ÅSTRÖM, H.: Friction measurement methods and the correlation between road friction and traffic safety : A literature review. Linköping . VTI Meddelande, 2001. 47 s. ISSN 0347-6049
(30) White paper. European transport policy for 2010. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2001. 119 s. Dostupné z www: <http://europa.eu.int>. ISBN 92-894-0341-1.
(31) 2DoF Chassis Dynamometer for Tire testing : FYI Standard Technical Offer NRTC - nonroad Transient Cycle. <http://www.schobertestsystems.com/pdf/2%20DOF%20-Road%20SimulatorProposal.pdf >. [cit. 2011-07-13].

Stahování

Publikováno

2013-04-19

Jak citovat

Cindr, M., Pexa, M., & Porazil, J. (2013). MOŽNOSTI STANOVENÍ PROKLUZU PNEUMATIK SILNIČNÍCH VOZIDEL. Perner’s Contacts, 8(1), 25–36. Získáno z https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/706

Číslo

Sekce

Články