POSSIBILITIES OF THE ROAD VEHICLES TIRE SLIP MEASUREMENT

Authors

  • Martin Cindr
  • Martin Pexa
  • Jiří Porazil

Keywords:

tire slip, GPS sensor, antiblock braking system ABS, vehicle

Abstract

Safety of the road traffic is very important topic, which is very sensitively perceived by public. Many vehicle producers, users and also legislation are interesting in this topic. For improvement of the road traffic safety are vehicles equipped with the active (ABS, ASR, ESP, etc.) and with the passive safety systems (deformation zones, airbags, safety belts, etc.). For possibility of expanding systems of active safety is very useful knowledge of actual tire slip. In this paper are compared two methodology of estimation rear tire slip. Base of first method is comparing of vehicle velocity from GPS sensor with circumferential velocity of front wheels from ABS sensor. Second method is based on comparing of circumferential velocity wheels of front and rear axis. This velocity is possible to get from ABS sensor and read from data bus CAN.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) ASI, I.M.: Evaluating skid resistance of different asphalt concrete mixes. Building and Environment. 2007, 42, s. 325-329 . ISSN 0360-1323
(2) BESIP [online]. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011 – 2020 [cit. 2011-11-27]. Dostupné z <www.ibesip.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=4209&sh=414995617>.
(3) CINDR, M.: Teze disertační práce - Proaktivní bezpečnost silničního provozu. Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(4) CINDR, M., HROMÁDKO, J., PEXA, M.: Systémy pro rozpoznání interakce mezi vozovkou a pneumatikou. In XI. Medzinárodná vedecká konferencia mladých. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2009. s. 23-28. ISBN 978-80-228-1994-7.
(5) DANDONA, R., KUMAR, G. A., AMERATUNGA, S., DANDONA, L.: Road use pattern and risk factors for non-fatal road traffic injuries among children in urban India. Injury, 2011, Volume 42, Issue 1, Pages 97-103, ISSN 0020-1383
(6) DOČKAL, V.; KOVANDA, J.; HRUBEC, F.: PNEUMATIKY. Vydavatelství ČVUT, Praha 1998. 71 s. ISBN 80-01-01882-2.
(7) GARGET, S., CONNELLY, L. B., NGHIEM, S.: Are we there yet? Australian road safety targets and road traffic crash fatalities. BMC PUBLIC HEALTH, 2011, Volume 11, ISSN 1471-2458
(8) Index of highways maintanance: <http://www.highwaysmaintanance.com/>. [cit. 2011-07-13].
(9) Ingénierie routière Environnement Matériel de mesure. <http://www.cdb.sk/sk-/Hlavne-cinnosti-CDB/Diagnostika-vozoviek/SKIDDOMETER-BV-11.alej>. [cit. 2011-07-13].
(10) 4INTERNATIONAL, SAE.: 2011 Formula SAE® Rules. s.l. : 2010 SAE International, 2010.
(11) KOVANDA, J.: Konstrrukce automobilů. Praha: ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01459-2.
(12) KOVANDA, J., ŠATOCHIN, V.: Pasivní bezpečnost vozidel. Praha: ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02235-8.
(13) MAHDALOVÁ, I., KŘIVDA, V.: Analýza dopravní nehodovosti na okružních křižovatkách v České republice. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 1, s. 156 - 169, ISSN 1801-674X.
(14) NAKAHARA, S., ICHIKAWA, M., KIMURA, A.: Population strategies and high-risk-individual strategies for road safety in Japan, Health Policy, 2011, Volume 100, Issues 2-3, Pages 247-255, ISSN 0168-8510
(15) National Instruments : Test and Measurement [online]. 2010 [cit. 2010-06-15]. Dostupné z WWW: <http://www.ni.com/>.
(16) PERONI, L., AVALLE, M., PERONI, M.: The mechanical behaviour of polyurethane foam: Multiaxial and dynamic behaviour. International Journal of Materials Engineering Innovation, 2009, roč. 1, č. 2, 154-174. ISSN: 1757-2754
(17) PERONI, L., AVALLE, M., & PERONI, M. (2008). The mechanical behaviour of aluminium foam structures in different loading conditions. International Journal of Impact Engineering, 2008, roč. 35, č. 7, s. 644-658. ISSN: 0734-743X
(18) PEXA, M., POŠTA, J., PEJŠA, L.: Podpora bezpečné jízdy vozidel. Mezinárodní vědecká konference Opotřebení, spolehlivost a diagnostika 2008, Brno 2008, str. 161-166. ISBN 978-80-7231-558-1
(19) PORAZIL, J.: Modelování jízdy vozidla z hlediska bezpečnosti provozu, Teze disertační práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2010.
(20) PORAZIL, J., PEXA, M., CINDR, M., 2012: Vliv kontroly brzd na bezpečnost silničního provozu, Časopis - Perner´s Contacts, Ročník 7, číslo 1, Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Pardubice, ISSN 1801-674X, 2012, s. 134-141.
(21) Portál Cestnej databanky -§ Skiddometer BV 11. <http://www.cdb.sk/sk/CDB-Cestna-databanka/Zber-udajov/Skiddometer-BV11.alej>. [cit. 2011-07-13].
(22) Předpis ČSN 73 6177:. Měření a hodnocení protismykových vlastností povrchů vozovek, v aktuálním znění.
(23) Policie České republiky: [cit. 2012-11-26]. Dostupné z <http://www.policie.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx?q=Y2hudW09Mg%3-d%3d>.
(24) RAYMAN, M.: Deformační zóny pro závodní automobil - diplomová práce, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 2012.
(25) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice za rok 2009, Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky, 2010. 60s.
(26) TESAŘÍK, J., SOBOTKA P.: Přehled o nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice za rok 2010. Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky, 2011. 73s.
(27) TSEVEENNAMJIL, B.: Zvýšenie bezpečnosti automobilov a využitie informačných a komunikačných systémov v cestnej premávke. Perners Contacts, 2009, roč. 4, č. 3, s. 259 - 265, ISSN 1801-674X.
(28) VOLNER, R.: Systémy pre zvýšenia bezpečnosti vodiča motorového vozidla - zaznamenávanie oka, pohĺadu v reálnom čase pre monitorovanie ostražitosti vodiča. Perners Contacts, 2010, roč. 5, č. 3, s. 404 - 415, ISSN 1801-674X.
(29) WALLMAN, C.G., ÅSTRÖM, H.: Friction measurement methods and the correlation between road friction and traffic safety : A literature review. Linköping . VTI Meddelande, 2001. 47 s. ISSN 0347-6049
(30) White paper. European transport policy for 2010. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2001. 119 s. Dostupné z www: <http://europa.eu.int>. ISBN 92-894-0341-1.
(31) 2DoF Chassis Dynamometer for Tire testing : FYI Standard Technical Offer NRTC - nonroad Transient Cycle. <http://www.schobertestsystems.com/pdf/2%20DOF%20-Road%20SimulatorProposal.pdf >. [cit. 2011-07-13].

Published

2013-04-19

How to Cite

Cindr, M., Pexa, M., & Porazil, J. (2013). POSSIBILITIES OF THE ROAD VEHICLES TIRE SLIP MEASUREMENT. Perner’s Contacts, 8(1), 25–36. Retrieved from https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/706

Issue

Section

Articles