VLIV SNÍŽENÍ RADIÁLNÍ REAKCE VOZIDLOVÉHO KOLA NA STABILITU AUTOMOBILU PŘI JEDNODUCHÉ ZMĚNĚ JÍZDNÍHO SMĚRU
DOI:
https://doi.org/10.46585/pc.2023.1.2390Klíčová slova:
stabilita vozidla, smyk, SkidCar, skluzový povrchAbstrakt
Příspěvek se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku, a to při bezpečné rychlosti. Navození smyku vozidla je docíleno snížením adhezní síly na vozidlových kolech vlivem snížení radiální rekce na příslušných vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat případné odlišnosti v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V obou případech je monitorován pohyb vozidla za snížené adhezní síly. Skluzový rám je pomocné zařízení se čtyřmi podpěrnými koly, který je připevněn k vozidlu. Pomocí hydraulického posunu podpěrných kol je možné snížit radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly je část dané radiální reakce vozidlového kola přenášena pomoci přídavných podpěrných kol. Skluzový povrch je speciálně upravený prostor, kde povrch tvoří speciální folie, která při skrápění vodou má výrazně nižší součinitel adheze než klasický živičný povrch. Při zpracování příspěvku byla provedena experimentální měření pro oba jízdní režimy, která byla vzájemně porovnána. Za jízdní zkoušku byl zvolen vyhýbací manévr mezi kužely. Systém Alternativního SkidCaru napomáhá ke vzniku libovolného druhu smyku vzhledem k podélné, tak i příčné rovině vozidla, kterého na skluzovém povrchu není možné dosáhnout. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobilu a ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu při výcviku řidičů. Při sestavení zkušebního koridoru pro sytém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys voidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, přesto je ale použitelný.
Stažení
Reference
Albinsson, A., Bruzelius, F., Jacobson, B. a Bakker, E. 2019. Evaluation of vehicle-based tyre testing methods. Proceedings of the institution of mechanical engineers part d-journal of automobile engineering, 233, s. 4-17. https://doi.org/10.1177/0954407018760.
Caban, J., Nieoczym, A., Dudziak, A., Krajka, T., a Stopková, M., 2022. The Planning Process of Transport Tasks for Autonomous Vans—Case Study. Applied Sciences, Vol. 12(6), 2993. https://doi.org/10.3390/app12062993.
Gao, J., Zhang, Y., Du, Y. a Li, Q. 2019. Optimization of the tire ice traction using combined Levenberg Marquardt (LM) algorithm and neural network. Journal of the Brazilian society of mechanical sciences and engineering, vol. 41, 2019, s. 84-96. https://doi.org/10.1007/s40430-018-1545-2.
Harun, M. H., Yunos, M. R. M. a Azhari, M. A. 2017. Validation of Vehicle Model Response with an Instrumented Experimental Vehicle. In MATEC Web of Conferences, August 5-6, Ho Chi Minh City, Vietnam Vol. 97, s. 131-136. https://doi.org/10.1051/matecconf/20179701095.
Jilek, P., Pokorný, J. and Šefčík, I. 2014. Určení souřadnice těžiště automobilu na sklopné plošině, Perner´s Contacts, vol. 9, no. 3, s. 78-86. ISSN: 1801-674X.
Jilek, P., Voltr, O. 2017. Změna adhezních podmínek u experimentálního silničního vozidla. In QUAERE 2017. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, s. 744-752 s. ISBN 978-80-87952-20-7.
Jilek, P. a Němec, J. 2020. System for Changing the Radial Response on Car Wheels. Perner´s Contacts 68(4), 39–47. ISSN: 1801-674X.
Krmela, J., Beneš, L. a Krmelová, V. 2014. Tire experiments on static adhesor for obtaining the radial stiffness value. Periodica Polytechnica Transportation Engineering, Budapest, Hungary, 42(2), s. 125-129.
Lucet, E., Lenain, R. a Grand, C. 2015. Dynamic path tracking control of a vehicle on slippery terrain. Control engineering practice, vol. 42, s. 60-73. https://doi.org/10.1016/j.conengprac.2015.05.008.
Rievaj, V., Vrábel, J., Synák, F. a Bartuška, L., 2018. The effects of vehicle load on driving characteristics. Advances in Science and Technology. Research Journal, vol. 12(1), s. 142-149.
Stopka, O., Stopková, M., Ližbetin, J., Soviar, J., a Caban, J. 2020. Development trends of electric vehicles in the context of road passenger and freight transport. In 2020 XII International Science-Technical Conference AUTOMOTIVE SAFETY s.1-8. https://doi.org/10.1109/AUTOMOTIVESAFETY47494.2020.9293526.
Šarkan, B., Skrúcaný, T., Semanová, Š., Madleňák, R., Kuranc, A., Sejkorová, M., a Caban, J. 2018. Vehicle coast-down method as a tool for calculating total resistance for the purposes of type-approval fuel consumption. Zeszyty Naukowe. Transport/Politechnika Śląska, Series Transport”. 98, s. 161-172. https://doi.org/10.20858/sjsutst.2018.98.15.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2023 Petr Jilek
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2023-06-06
Publikován 2023-06-30