INFLUENCE OF BRAKE LIGHT LIGHT SOURCE ON DRIVER REACTION TIME
DOI:
https://doi.org/10.46585/pc.2020.2.1635Keywords:
reaction time, car, brake light, safetyAbstract
The paper deals with finding out the influence of the type of light source of car brake lights on the reaction time of the driver. The paper measures the reaction time of the driver in the form of depressing the brake pedal depending on the lighting of the brake lights on the driving vehicle. The evaluation of the measurement consists in a mutual comparison of the phase shift between the brake light signal of the first vehicle and the brake light signal of the second vehicle. The experimental measurement was performed for five people using a classic light bulb and then an LED diode at the brake lights of the first vehicle. From the measured waveforms, it was confirmed that the driver's reaction time depends on many factors, where the source and intensity of the brake lights also play an important role. At the same time, it affects the reaction time and the operation or inactivity of the rear position lamps. With their activation, the reaction time of the driver of the succeeding vehicle is extended.
Downloads
References
Autorevue.cz. 2019. Systémy nočního vidění? Zatím exkluzivita. [online]. Czech News Center. Dostupné z: https://www.autorevue.cz/systemy-nocniho-videni-zatim-exkluzivita_1 [cit. 15.05.2020].
Autoforum.cz. 2019. Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit“ i za zatáčku. [online]. MotorCom s.r.o. [cit. 06.04.2019]. Dostupné z: http://www.autoforum.cz/technika/fordy-chteji-svymi-brzdovymi-svetly-svitit-i-za-zatacku/ [cit. 21.04.2020].
Borecký, P. 2018. Reakční čas řidičů. Praha, Diplomová práce. České vysoké učení technické Praha.
Bradáč, A. 1997. Soudní inženýrství. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
Jilek, P. 2018. Vývoj systému pro ověřování jízdní stability silničního vozidla ve vztahu k adhezním podmínkám, Dizertační práce. Univerzita Pardubice. Pardubice.
Kleprlík, J. 2020. Opatření pro zajištění účinného a správného brzdění silničních vozidel. Perner’s Contacts, 11(1), 68–81.
Osmančík, R. 2017. Analýza změny reakční doby vlivem působení vnějších a vnitřních vlivů organizmu. Diplomová práce. VŠB – Technická univerzita.
Sorniotti, A. 2004. Hardware in the Loop for Braking Systems with Anti-lock Braking System and Electronic Stability Program, SAE Technical Paper 2004-01-2062.
Suzuki. 2019. Pokročilý systém sledování provozu před vozem. [online]. Auto Motors a.s. Dostupné z: http://www.automotors.cz/novy-suzuki-swift/bezpenost [cit. 06.04.2020].
Štěrba, P. 2013. Elektronika a elektrotechnika motorových vozidel: seřizování, diagnostika závad a chybové kódy OBD. CPress.
Vlk, F. 2006. Automobilová elektronika. Brno, Nakladatelství a vydavatelství Vlk.
Zikmund, T. 2006. Dynamika podvozkových částí silničních vozidel, Dizertační práce. Univerzita Pardubice. Pardubice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Petr Jilek, Luboš Vrábel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.